Libido verhogen

Libido

Libido wordt ook wel omschreven als de behoefte naar seksualiteit. De behoefte aan geslachtsdrift, ofwel libido, wordt meer en minder gedurende het leven. Vaak is het libido hoog tijdens de puberteit en neemt de zin in seks daarna geleidelijk af. Het libido verschilt ook per persoon. Dat heeft vaak met lichamelijke en/of psychische factoren te maken. Libido verhogen kan op diverse manieren. Hieronder meer.

Testosteron en Hormonen

Het libido, ofwel de zin in seksualiteit, wordt aangewakkerd door hormonen, testosteron en oestrogeen. Testosteron is het hormoon van verlangen en komt bij beide sexen voor. Een laag testosterongehalte betekent vaak een laag libido. Dat gehalte daalt wanneer men ouder wordt. Ook kan het testosterongehalte dalen door minder seksueel actief te zijn. Bij beide geslachten ontstaat er een piek. Bij mannen is dat rond de 20 jaar en bij vrouwen tussen de 30 en 40 jaar.

Lichamelijk factoren

Lichamelijke factoren kunnen van invloed zijn op een laag libido. Dit kunnen de volgende oorzaken zijn: zwaarlijvigheid ofwel obesitas, diabetes en een hoge bloeddruk. Ook kunnen bepaalde medicijnen oorzaak zijn van een laag libido zoals, antidepressiva of medicijnen tegen diabetes en voor vrouwen de anticonceptiepil.

Stress en gemoedstoestand
Stress is één van de meest voorkomende oorzaken van een laag libido. Zowel bij man als vrouw. Stress kan veroorzaakt worden door vele facetten zoals, van het werk, onzekerheid, depressie, seksuele prestatiedrang en vermoeidheid.

Relationele oorzaken
Relationele oorzaken kunnen betrekking hebben op te weinig prikkels, seksuele verschillen, niet op hetzelfde moment zin hebben of een ernstige gebeurtenis. Om dit op te lossen kunt u het beste eens met uw partner om de tafel zitten. Bespreek het probleem of de gedachtegang en luister naar elkaar. Waar kunnen jullie elkaar aanvullen of helpen? Zo’n gesprek lijkt op het eerste gezicht niet zinvol maar dat is het vaak wel.

Libido verhogen

Wanneer de oorzaak van een laag libido testosteron is, dan kunt u hier gemakkelijk iets aan doen. Denk aan het veranderen van uw levensstijl, gaan sporten, iets gezonder eten of oefeningen doen om de prikkels op te bouwen. Hieronder meer tips.

laag libido, libido verhogen

1. Sporten: u hoeft nu niet meteen een sportschoolabonnement af te sluiten. Wat u wel kunt doen is iedere een half of heel uur gaan lopen. Beweging stimuleert namelijk de bloedsomloop en heeft ook een goede uitwerking op uw psyche.
2. Eet gezonder: probeer iedere dag 2 stuks fruit te eten en minimaal 150 tot 200 gram groente. Alcohol en roken behoort vaak ook tot één van de boosdoeners bij een laag libido.
3. Vermijd stress: probeer na het werk uw gedachten leeg te maken door bijvoorbeeld dat blokje om te gaan lopen. Ga iets eerder naar bed en pak u rust.
4. Wees actiever op seksgebied. Zet jezelf en je partner er toe om echt tijd uit te trekken voor een vrijpartij. Bezig zijn met seks of er aan denken (prikkels) verhoogt de testosteron aanzienlijk!
5. Medicijnen: medicijnen kunt u gaan gebruiken wanneer bovenstaande niet voldoende werkt. Er zijn speciale testosteron pillen op de markt die binnen 30 tot 60 minuten al resultaat bieden.

Libido verhogende middelen

Geef een reactie